Stok baru sudah sampaiii...!!!!

Selasa, 23 Februari 2010

KERAJAAN AKAN TEGAS BENTERAS PEKERJA ASING BERNIAGA!!

peniagaan di pasar basah....banyak juga telah dikuasai oleh orang asing...!!!


perniagaan buah-buahan antara yang paling banyak diusahakan oleh pendatang asing!!
pasar malam juga..banyak tapak2 telah diserahkan kepada orang asing bulat-bulat!!!!




Kerajaan akan benteras habis-habisan peniaga asing yang berniaga samada di pasar, pasar malam dan permis-premis perniagaan..itu yang disuarakan oleh Timbalan Perdana menteri!!! Ambo petik berita dari utusan hari ini..!!!!


Banteras pekerja asing berniaga

PUTRAJAYA 22 Feb. – Polis dan pihak berkuasa tempatan (PBT) diarah membanteras pekerja asing yang berniaga secara tidak sah di pasar-pasar di seluruh negara.

Mengumumkan demikian, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menegaskan, tindakan turut dikenakan ke atas peniaga tempatan yang bersekongkol dengan menyerahkan lesen mereka kepada warga asing.

‘‘Kita akan kenal pasti status pekerja asing di pasar iaitu sama ada dia hanya berperanan sebagai pekerja atau terlibat dengan aktiviti jualan.

‘‘Penguat kuasa boleh dapatkan maklumat daripada peniaga sekeliling untuk kenal pasti status pekerja asing berkenaan, mereka tahu sama ada pemegang lesen pernah muncul di gerai atau menyerahkan gerainya kepada pekerja asing,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pekerja Asing dan Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) di sini hari ini.

Muhyiddin berkata, kemunculan peniaga warga asing di pasar termasuk di pasar malam telah menjejaskan perniagaan penjaja tempatan.

‘‘Mereka (pekerja asing) sepatutnya bekerja di sini dan bukannya menjalankan perniagaan, lebih-lebih lagi jika terdapat PATI yang turut berniaga,” katanya.

Sementara itu, beliau berkata, kerajaan pada masa ini belum memutuskan untuk menjalankan operasi besar-besaran ke atas PATI.

‘‘Pembanterasan PATI dijalankan secara sepanjang masa, kita tidak mahu sesiapa yang memasuki negara mengikut cara yang tidak sah.

‘‘Kita sedang meneliti keadaan, kita mahu hasilkan jalan penyelesaian jangka panjang menyeluruh mengenai isu pekerja asing.” katanya.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein sebelum ini mengumumkan penangguhan operasi membanteras PATI yang dijadualkan bulan ini.

Penangguhan itu dibuat selepas para majikan memberi komitmen untuk bekerjasama dengan kerajaan bagi membersihkan PATI sebelum penguatkuasaan dijalankan. - Utusan.


ambo kira itu tindakan yang wajar....tadi masa ambo balik masuk pasar Keramat... ambo rasa macam ambo bukan duduk di Malaysia...rata-rata yang berniaga kat situ bercakap loghat Indon!!!! Kemana pergi semua peniaga melayu kat tempat jual sayur itu???


Tiada ulasan: