Stok baru sudah sampaiii...!!!!

Khamis, 10 Jun 2010

SATTAR PUTIH YANG PALING SEDAP DI KUALA KEMAMAN - RESTORAN AWIE

Jika ke Cherating..jangan lupa ke kuala Kemaman untuk merasa sattar asli yang amat lazat!!

selera anak isteri ambo makan...hingga ulang datang lagi lepas tu!!
tenguk apa tu yang???....sampai donggak cam tu sekali...!! ada burung nak jatuh ek???harga juga cukup berpatutan..setiap pinggan tu harga nya RM3 saja..sattar 3 untuk RM1 begitu juga dengan otak2 sementara keropok lekor yang sedap tu pula 5 untuk RM1..!!!
cik abang ni sedang tekun membakar sattar dan otak2...otak kat Terengganu agak lain dari otak2 Johor..kerana otak terangganu lebih banyak isi ikan nya!!

otak2 sedang di bakar....ambo bawa balik KL...3 hari pun boleh tahan lagi..jika disimpan dalam peti ais!!
ini lah otak2 putih yang amat lazat....di buat dari campuran iakn selar kuning dan kepala putih!!


Terasa amat lama sangat ambo tidak masukkan entri ke laman blog ini. Rupa2nya kangkangan tugas tenyata telah membuatkan ambo hampir2 melupakan raungan ini!!!

Baru-baru ini ambo sekeluarga sempat berkunjung ke Cherating...disamping urusan tugasan yang kena ambo lakukan ..ambo sempat juga ke tempat2 yang menarik..terutama tempat yang ada makanan sedap2!!!

Bila berkunjung ke Cherating rasa nya tidak lengkap kalau kita tidak terus ke sempadan negeri Terengganu iaitu ke Kuala Kemaman...di sana kita kan temui berderet di kiri dan kanan sepanjang jalan...kedai dan warung2 kecil yang menjual sattar, otak2 dan keropok lekor yang terkenal sedap nya!!!

Ketika di sana..ambo telah merasa sattar...sejenis makanan asli rakyat terengganu yang dibuat dari isi ikan dan kelapa!!! dan dalam banyak2 sattar..sattar Awie yang ambo kira amat sedap!!

Sattar itu berwarna putih agak berlainan yang ambo jumpa yg selalu nya berwarna agak gelap!!

Menurut kata boss kedai sattar Awie...sattar putih yang disediakan di premis nya itu dibuat dari ikan selar kuning yang segar....dan dia hanya menggunakan kelapa putih..agar sattarnya nampak lebih segar dan lazat!!!

Ambo percaya...sesiapa yang sekali rasa sattar di kedai awie ini . akan selalu ingat kelazatan nya hingga sampai ke kampung!!!

Insyallah...jika ada ruang...dan ada rezeki ..ambo akan berkunjung ke sana lagi..dan sudah tentu sattar Awie akan menjadi menu utama yang akan ambo makan!!!

5 ulasan:

ore _Ganu berkata...

Kuala Kemaman memang lubuk makan satar. Kopok pun sedap jugok. Kalau pasar malam tar magri lagi sini jange lupo pm ambe.

Oranng Kelantan berkata...

doh gi Ganu..bil pulok nok mari kelante
Kelatee pun banyok tempat make hok sedap-sedap jugok.

kainbaju berkata...

selamat kembali blogging bang!

bijan berkata...

kenapa sudah lama tak siar berita tentang pasar malam jalan TAR? naka juga tahu update terbaru kat ane.

Jobless Girl berkata...

Nampak sedap!!