Stok baru sudah sampaiii...!!!!

Isnin, 17 Januari 2011

PENJAJA PASAR PAGI KECEWA-MPSJ NAIKKAN SEWA TAPAK 4 KALI GANDA!!


"Kami lebih rela bayar saman sebanyak RM50 sebulan daripada bayar sewa tapak yang naik empat kali ganda."

Demikian luahan hati sekumpulan penjaja kecil di Pasar Pagi Taman Puchong Indah di sini apabila Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) menaikkan sewa tapak daripada RM360 sepetak bagi tempoh setahun kepada RM1,490 bermula 5 Januari lalu.

Menurut seorang peniaga bunga, A. Perumal (gambar kecil), 71, tindakan MPSJ itu terlalu kejam dan tidak berhati perut kerana rata-rata pendapatan peniaga di situ tidak begitu besar.

"Modal saya berniaga sehari cuma RM50 dan keuntungan yang saya dapat sekitar RM25 sehari. Kadangkala saya dapat RM7 sahaja sehari, cuba bagi tahu saya bagaimana saya boleh bayar RM1,490. MPSJ memang kejam," katanya ketika ditemui pemberita di sini semalam.

Pasar tersebut yang telah wujud sejak tahun 1998 turut menempatkan seramai 150 orang penjaja dan mereka diberikan tapak seluas tujuh meter persegi untuk setiap petak.-

Itu adalah antara berita pada keratan akhbar Kosmo! pada hari ini.... sebagai peniaga pasar m alam , ambo merasa tersentuh dengan nasib rakan-rakan peniaga di MPSJ.

Bayangkan lah lesen dinaikan sampai 4 kali ganda. Ambo akui mmg ada di kalangan 150 penjaja yang terlibat itu mampu bayar tetapi jangan lupa... ada juga penjaja yang cuma mendapat keuntungan dalam RM20 sehari... bayangkan lah jika dengan keuntungan yg sedikit itu pun merekan terpaksa pula untuk menyimpan bagi membayar sewa sehingga RM 1,490.00 setahun.

Ambo harap .. kjaan negeri Selangor ambil perhatian sikit tentang isu tersebut... jangan matikan semangat peniaga kecil dengan menekan mereka sedemekian rupa!!

Tindakan MPSJ itu cuma akan mengalak kan untuk wujud nya lebih ramai peniaga yang tidak membayar lesen...!!! Malah mereka lebih rela membayar saman dari terpaksa membayar sewa sedemikian tinggi!!

Melihat kepada situasi berkenaan.. ambo rasa amat bersyukur kerana DBKL selalu menjaga kebajikan penjaja..malah mulai tahun lepas..lesen untuk penjaja telah diturunkan 50%.


Tiada ulasan: